Målsättning 2016-2018

Så efter mycket funderande fram och tillbaka har det till slut landat i en konkretiserad plan för vad jag vill åstadkomma med min triathlon- träning och -tävling under de kommande tre år. 

Ett problem här i Sverige är att datumen för jommande års tävlingar sätts väldigt sent. I nuläget vet jag i princip bara om när fyra tävlingar går nästa år, och tre av dem, Halmstad, SM Medeldistans Vansbro och Jönköping 70.3 har planerats in med en veckas mellanrum. I övrigt kan man gissa sig till när vissa tävlingar går utifrån när de gick föregående år, men här finns mer att önska. 
Å andra sidan påverkar det mig inte så mycket i år.

En kort bakgrund till hur jag tänkt är att triathlon har för mig blivit en livsstil och något jag vill hålla på med så länge jag kan röra mig obehindrat. 
Vissa går all in med en IM första året, många av dem skadar sig eller tappar motivationen totalt. Där vill jag inte hamna, inte heller där man bara genomför en tävling för att ha gjort den. Nej, jag vill ha ett tydligt mål att sikta mot, placering eller tid, helt enkelt något som går att relatera till och mäta sig emot.

2016
Huvudmålet kommer att vara en topp 3 placering i sammandraget av Svenska cupen (Danske Invest) i klassen masters 35-39. Jag kommer att köra alla fyra deltävlingar och hoppas att det blir fulla startlistor på varje deltävling. 
Föregående år var det exempelvis bara en startande i min klass uppe i Umeå, vilket sen fick en avgörande betydelse för totalen. 
Jag tror och hoppas att jag kan utvecklas så pass mycket till säsongen börjar att jag är med och krigar om segern i varje deltävling. 
Mathias Sommerqvist från Borås ställde upp i Malmö och i Uppsala 2015 och vann de bägge. Jag var ca 3 min efter honom i Malmö på olympisk och mötte även honom i Kalmar på sprint och då var jag en knapp minut bakom, den utvecklingen är jag säker på att jag har i mig. Ser fram emot nya möten kommande år då han verkar vara en skön kille.
Sen kan det förhoppningsvis dyka upp nya ansikten.

Nummer två är att jag kommer köra minst en medeldistanstävling i Sverige. Idag släpptes platserna till Jönköping och jag lyckades att erövra en startplats. Här kommer även min kompis Jonas från UK att köra, vilket var en starkt bidragande orsak till att jag anmälde mig. Det ska bli kul att testa medeldistans och att köra en större tävling. Håller tummarna för att Svenska triathlonförbundet inte lägger cupdeltävlingar i nära anslutning.


Träningsmässigt är målet med säsongen är att utveckla både fart och uthållighet i alla discipliner. På hösten kommer jag även springa ett eller flera marathon som ett led inför 2017.

2017
Huvudtävlingen för säsongen blir Kalmar IM, ambitionen blir att gå under 10 timmar vilket känns rimligt. Men det viktigaste blir att skaffa erfarenhet och referenspunkter till året efter.
Utöver Kalmar vill jag köra minst två Medeldistanser och även några andra tävlingar som passar in tidsmässigt. Nyckeln blir att få till långa cykelpass, jag tror jag har en kropp som gillar att tugga på men det gäller att förbereda den rätt.

2018
Prestationsår - tanken är att köra två IM. Första innan sommaren utomlands och sen Kalmar med en tuffare målsättning. Jag har en vision om att köra Kalmar enligt följande:
Simning < 1 h
Cykel <5 h
Löpning <3 h 20 min
Med växlingar blir det en sluttid under 9h 30 min. 
Å ena sidan känns det naivt att sätta upp tidsmål på en distans jag aldrig kört innan i en sport som är väldigt beroende av yttre förutsättningar. Å andra sidan känner jag att jag inte har någon fysisk begränsning som talar emot att jag kan nå min ambition, utan att det handlar om rätt träning avseende kvalitet och kvantitet.

När dessa tre år är gjorda har jag gett olika distanser inom triathlon en ärlig chans och därefter kan jag utvärdera vidare satsning.

Nu befinner jag mig i Sopot, Polen för några dagars återhämtning.

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering